عينك ايمني چيست و چه كاربردي دارد؟

عينك ايمني چيست و چه كاربردي دارد؟

به نقل از فروشگاه اينترنتي ايمني ها؛  شايد اين سؤال شما هم باشد كه عينك ايمني يا عينك كار چه تفاوتي با عينك عادي دارد و اين محصول چه كاربردي دارد. عينك ايمني يا عينك كار از ضروري ترين تجهيزات ايمني فردي به شمار مي رود كه از چشم افراد در برابر خطرات مختلف مثل پرتاب اجسام، اشعه مادون قرمز و فرابنفش، مواد شيميايي و اسيدي، گرد و غبار و … در مشاغل مختلف محافظت مي كند.

اين عينك نسبت به عينك هاي معمولي، بسيار قوي تر و مستحكم تر طراحي شده است تا از چشم در برابر خطرات مختلف مراقبت كند. عدم استفاده از اين وسيله در حين كار ممكن است باعث ايجاد آسيب هاي جبران ناپذير از جمله از دست دادن بينايي شود.

آنچه در ادامه خواهيم خواند:

  • كاربرد عينك ايمني
  • انواع عينك ايمني
  • نكات مهم در خريد عينك ايمني
  • لنز عينك ايمني
  • بهترين عينك ايمني
  • استاندارد عينك ايمني
  • ضعيف بودن چشم

كاربرد عينك ايمني

براي درك بهتر اين مطلب كه عينك ايمني چيست بهتر است با كاربردهاي آن آشنا شويم:

  • در صنعت جوشكاري براي عدم برخورد پليسه ها و جرقه هاي حاصل از جوشكاري و هم چنين عدم برخورد اشعه مادون قرمز و فرابنفش به چشم مورد استفاده قرار مي گيرد.
  • در محيط هاي آزمايشگاهي و پزشكي به منظور جلوگيري از ورود ويروس هاي مختلف از جمله ويروس كرونا كاربرد دارد.
  • براي كار با بسياري از ابزارآلات مثل فرز، دريل، چكش تخريب و … بايد از اين ابزار ايمني استفاده كرد.
  • مشاغلي مانند پالايشگاه و پتروشيمي كه در آنها افراد با گازها و مواد شيميايي سروكار دارند.
  • فعاليت هاي عمراني، ساختماني و تأسيسات
  • در صنعت نجاري و كار با چوب
  • در صنعت آهنگري و برش فلز

انواع عينك ايمني

عينك كار براي مشاغل مختلف، در انواع متنوعي توليد مي شود كه هركدام كاربرد خاص خود را دارد. علاوه بر آن، نوع لنز و جنس نيز در اين مدل ها با يكديگر متفاوت است.

عينك گاگل ايمني

اين مدل شباهت زيادي به عينك هاي معمولي دارد و عموماٌ از فريم ژلاتيني توليد شده است. اين عينك از ورود و برخورد گازهاي شيميايي به چشم جلوگيري مي كند. گاگل ايمني فاقد دسته است و به كمك بند كشي بر روي صورت فرد ثابت مي شود.

گاگل ايمني شباهت زيادي به عينك اسكي دارد. اين مدل كاملاً بر روي صورت چفت مي شود و هيچ منفذي را براي ورود گازهاي مختلف باقي نمي گذارد. لازم به ذكر است كه از گاگل ايمني فقط و فقط براي گازهاي غيرسمي استفاده مي شود. براي كار با گازهاي شيميايي سمي مثل گاز طلا، سيانور و … بايد از ماسك شيميايي تمام صورت استفاده كنيد.

عينك جوشكاري

عينك جوشكاري يكي از مهم ترين تجهيزات ايمني است كه هر جوشكار بايد از آن استفاده كند. مهم ترين دليل استفاده از عينك جوشكاري، از اين جهت است كه از چشم ها در برابر نور مرئي جوشكاري (كه داراي اشعه uv است) محافظت مي كند.

از كاربردهاي ديگر اين محصول، حفاظت از چشم ها در برابر ذرات و جرقه هاي پرتاب شونده در حين جوشكاري است كه مي تواند آسيب جدي به چشم ها وارد كند.

عينك آزمايشگاهي

عينك آزمايشگاهي به گونه اي طراحي شده است كه دور تا دور چشم ها را به طور كامل پوشش مي دهد. اين محصول از ورود ذرات اسيدي و شيميايي پخش شده در محيط آزمايشگاه به داخل چشم جلوگيري مي كند. استفاده از اين عينك در محيط هاي پزشكي و آزمايشكاهي ضروري است.

در حال حاضر با توجه به اينكه ويروس هاي مختلف از جمله كرونا از طريق چشم نيز وارد بدن مي شوند، از اين مدل در درمانگاه ها و بيمارستان ها نيز استفاده مي شود. اين محصول از وزن كمي برخوردار است و مي توان براي مدت زمان طولاني از آن استفاده كرد.

عينك سنگ زني

عينك سنگ زني براي مقابله با برخورد اجسام ريز جامد همچون چوب و فلز طراحي شده است. معروف ترين نوع اين عينك، عينك سنگ زني بغل توري است. به عنوان مثال، اگر شما در يك كارگاه نجاري در حال كار و برش چوب هستيد، اين محصول از برخورد خرده هاي چوب به چشم شما جلوگيري مي كند.

عينك محافظ ليزر

چشم در برابر نور ليزر بسيار آسيب پذير است. به همين علت بايد در كار با وسايل ليزري مانند دستگاه برش ليزري و هم چنين ليزرهاي موجود در بيمارستان ها و محيط هاي پزشكي از عينك محافظ ليزر استفاده كرد.

 

عينك مخصوص لپ تاپ

اين محصول به ضد اشعه مانيتور نيز معروف است و از آن براي جلوگيري از برخورد اشعه كامپيوتر و لپ تاپ به چشم و بهينه سازي ديد چشم استفاده مي شود.

نكات مهم در خريد عينك ايمني

يك سري نكات و پارامترها در خريد عينك كار ايمني ها وجود دارد كه با رعايت آن ها مي توانيد بهترين عينك را براي خود انتخاب نماييد:

جنس فريم و دسته

قاب و فريم عينك هاي ايمني مي تواند از جنس مختلفي توليد شده باشد. فريم عينك ها مي تواند از مواد فلزي مانند نيكل و مواد پلاستيكي مانند سلولز استات بوتيرات، سلولز استات، پلي كربنات و نايلون توليد شود.

شيشه عينك ايمني

شيشه عينك هاي كار از نوعي هستند كه با كمك حرارت مقاوم شده اند. همچنين اين شيشه ها مي توانند از جنس پلي كربنات، استات سلولز و … باشند. اين شيشه ها بايد به راحتي تميز شوند.

از مناسب ترين شيشه ها مي توان به شيشه هايي كه به واسطه واكنش هاي شيميايي مقاوم شده اند، شيشه هاي لايه لايه، پلاستيك، عدسي حاوي تورسيمي، آليل دي گليكول كربنات و پلي متيل متاكريلات اشاره كرد. عرض شيشه هاي حفاظتي بايد ?.?? ميلي متر و ارتفاع آنها در جهت قائم ?? ميلي متر باشد.

طراحي استاندارد و ارگونوميك

رعايت اصول ارگونوميك و استاندارد هاي بين المللي در ساخت و توليد عينك هاي ايمني امري ضروري استپ چرا كه استفاده از عينك هاي غير استاندارد خود مي تواند منجر به آسيب چشم و يا عدم حفاظت در برابر خطرات و صدمات شود. به عنوان مثال، عينك گاگل ايمني بايد به گونه اي طراحي شده باشد كه به خوبي بر روي صورت فرد چفت شود و مانع از ورود گازهاي سمي به داخل چشم شود. دسته هاي عينك بايد استاندارد بوده و از انعطاف بالايي برخوردار باشد.

ميدان ديد

يكي ديگر از پارامترهايي كه بايد در خريد عينك ايمني به آن توجه داشت، ميدان ديدي است كه عينك براي كاربر فراهم مي كند. ميدان ديدي كه عينك هاي مختلف به شما مي دهند، با يكديگر متفاوت است. در صورتي كه محيط كار شما نياز به ميدان ديد وسيع دارد، بايد از عينك اپتيكال استفاده كنيد.

 

لنز عينك ايمني

مبحث بعدي در پاسخ به اين سؤال كه عينك ايمني چيست لنز آن است. يكي از علل تمايز عينك ها، لنز بكاررفته در آنهاست. اغلب لنزها از جنس پلي كربنات و بعضي از آن ها از جنس شيشه توليد شده اند. بيشتر مواقع، احتمال آنكه افراد در بينايي خود احساس ضعف كنند يا نمره چشم آنها پايين باشد، وجود دارد. انواع لنز عينك كار عبارتند از:

لنز شفاف

اين لنز از پركاربردترين لنزهاي موجود در بازار است كه براي مصارف عمومي و سبك استفاده مي شود. اين لنز به افزايش ديد كاربر در محيط كمك مي كند. جنس اين لنز از پلي كربنات توليد شده است و از مقاومت بالايي برخوردار است. اين لنز بيشترين ميزان انتقال نور را دارد و در محيط هاي كم نور انتخاب مناسبي محسوب مي شود.

لنز سبز

اين مدل لنز كاربرد ويژه اي دارد. از اين مدل براي ايجاد وضوح بيشتر و محافظت از چشم در برابر اشعه ماوراءبنفش، مادون قرمز و گرما بكار مي رود.

لنز آيينه اي

اين لنز در بيرون از خود يك پوشش به صورت آيينه دارد و باعث مي شود كاربران رنگ محيط را به صورت قهوه اي يا خاكستري ببينند. پوشش آيينه اي بكاررفته در اين لنز اين قابليت را دارد كه بين ?? تا ?? درصد ميزان عبور نور را انعكاس داده و كاهش دهد. اين عينك در محيط هايي با شن و ماسه يا در مجاورت آب يا در ارتفاعات مفيد خواهد بود.

لنز قهوه اي يا كهربايي

اين لنز در عينك هاي مخصوص لپ تاپ استفاده مي شود. لنز كهربايي اين قابليت را دارد كه نور حاصل از صفحه نمايش را كاهش دهد. اين مدل براي كساني كه براي مدت زمان طولاني با گوشي و لپ تاپ كار مي كنند، بسيار مناسب است.

نوري كه از سمت صفحه نمايش به چشم برخورد مي كند، به رنگ آبي است. لنز كهربايي به راحتي اين نور را فيلتر مي كند و مانع از آسيب به چشم مي شود. از اين لنز مي توان در محيط هاي كم نور، هواي ابري و مه آلود نيز استفاده كرد.

لنز آبي

اين لنز كاربرد ويژه اي در خنثي كردن نور زرد و نور لامپ بخار سديم دارد. اگر شما در برابر مقدار زيادي بخار سديم و يا لامپ بخار سديم قرار داريد، بايد از اين مدل لنز استفاده كنيد. اغلب افرادي كه در كارخانه هاي فرآوري مواد غذايي كار مي كنند، از اين عينك استفاده مي كنند. بازيكنان تنيس نيز در مقابل تابش نور خورشيد مي توانند از اين لنز براي عينك خود استفاده نمايند.

لنز قطبي

در اين لنز يك نوع ماده شيميايي بكار رفته است كه قبل از رسيدن نور به چشم فرد، بخشي از نور را فيلتر مي كند. اين لنز براي افرادي كه مدت زمان زيادي در زير نور آفتاب هستند، بسيار مناسب است. اين مدل در عينك هاي آفتابي بكار مي رود و باعث انعكاس نور مستقيم آفتاب، انعكاس برف و سطوح مختلف مي شود. اين لنز رنگ اجسام را تيره مي كند و از خستگي چشم جلوگيري مي كند.

لنز نارنجي

از جمله كاربرد هاي اين لنز با رنگ كهربايي، استفاده از آن در محيط هاي كم نور مي باشد. اين لنز به روشن تر شدن محيط و افزايش ديد كمك مي كند. از اين لنز براي فيلتر كردن نور آبي و شكار استفاده مي شود.

بهترين عينك ايمني

همان طور كه گفته شد، عينك كار يكي از ضروري ترين تجهيزات ايمني فردي است كه در بسياري از مشاغل از آن استفاده مي شود. شركت هاي داخلي و خارجي زيادي به توليد اين محصول مي پردازند كه از بين آن ها مي توان به موارد زير اشاره كرد:

عينك ايمني هانيول

يكي از برترين توليكنندگان عينك كار شركت هانيول است. شركت هانيول اصالتاً يك شركت آمريكايي در تجيهزات ايمني فردي و محصولات ديگر به شمار مي آيد. از محبوب ترين و بهترين مدل هاي اين شركت مي توان به عينك ايمني هانيول مدل N-Vision T???? BS و A??? و Tornado T?????B و … اشاره كرد.

عينك ايمني يووكس

يووكس يا UVEX يكي از توليدكنندگان خارجي برتر در زمينه توليد عينك كار و تجهيزات ايمني فردي است كه محصولات خود را طبق استانداردهاي دستكش ايمني و مطابق با استاندارد EN??? و EN??? و EN??? توليد و به بازار عرضه كرده است. اين برند اصالتاً آلماني است و محصولات آن از كيفيت بالايي برخوردار هستند. از محبوب ترين عينك هاي توليدشده توسط اين برند مي توان به عينك ايمني يووكس مدل Astruflex و I-VO و … اشاره كرد.

عينك ايمني تري ام

تري ام يك شركت چند مليتي است كه در سال ???? فعاليت خود را آغاز كرده است. اين شركت به توليد محصولاتي از قبيل چسب، مدارهاي الكترونيكي، تجهيرات ايمني و پزشكي، مواد ساينده، محصولات دندان و … مي پردازد و يكي از محصولات اين شركت عينك كار است. از بهترين محصولات توليدشده توسط اين برند مي توان به عينك ايمني تري ام مدل Privo ????? و KX???? و … اشاره كرد.

از ديگر برندهاي داخلي و خارجي اين كالا مي توان به عينك ايمني اخوان، كاناسيف، ديوالت، توسن، رونيكس، پارس اپتيك، توتاص، پاركسون، جنيوس، جكسون، تك پلاست، ولكان، ديكنز، ماتريكس، صاموپرشين و … اشاره كرد.

 

استاندارد عينك ايمني

همان طور كه گفته شد، يكي از مهم ترين نكات در انتخاب عينك ايمني، استاندارد بودن آن است. يك سري استاندارد و تأييديه ها موجود است كه با استفاده از علائمي بر روي اين ابزار ايمني مشخص مي شود. برخي از اين استانداردها عبارتند از:

  • استاندارد EN???: اين استاندارد در رابطه با ويژگي هاي فيزيكي خواسته شده، مقاومت و ضد ضربه بودن عينك است. يك عينك مناسب بايد داراي اين استاندارد باشد.
  • استاندارد EN???: اين استاندارد نشان دهنده مقاومت عينك هاي ايمني در برابر اشعه UV و فرابنفش است.
  • استاندارد EN???: اين استاندارد براي لنزهاي مربوط به محافظت از كاركنان در حوزه هاي لحيم كاري، جوشكاري، جوش قوس الكتريكي، هوابرش، برش پلاسما و … است.

استاندارد عينك ايمني

ضعيف بودن چشم

يكي از مهم ترين سؤالات و مشكلاتي كه براي كاربران بوجود مي آيد، ضعيف بودن چشم افراد است. اگر چشم فردي كه از عينك كار استفاده مي كند ضعيف باشد، در اين حالت عينك كاري كه استفاده مي كند بايد داراي يك سري ويژگي خاص باشد. در اين مواقع بايد زير شيشه حفاظتي عينك، عدسي مناسب چشم آن فرد نيز قرار داشته باشد.

شما كاربران محترم در صورت قصد خريد و استفاده از عينك ايمني مناسب و با كيفيت نيز مي توانيد به سايت ايمني ها مراجعه نماييد.

www.imeniha.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد